
Belevingsvlucht Lelystad, mooi, maar een symbool.
29 mei 2018Woensdag 30 mei mogen wij van het ministerie in Oene twee keer ervaren hoe het klinkt en voelt als er een vliegtuig overvliegt. Er vindt namelijk een belevingsvlucht plaats volgens de vastgestelde route vanaf vliegveld Lelystad. Een poging om ons te laten ervaren dat het wel meevalt?
Wat het resultaat ook is een vliegtuig dat op 1.800 meter overvliegt en dan stijgt naar 2.700 meter maakt meer lawaai en zorgt voor meer uitstoot dan een vliegtuig dat op 4.000 meter of hoger overvliegt. Of nog beter zo hoog over de onbewoonde stukken van de Veluwe vliegt. Dat zou nog steeds de discussie moeten zijn. Helaas wordt die nu verdoezeld door door te blijven gaan op de weg van laagvliegen en snel openen.
Begin van Lelystad airport
Bij het allereerste besluit om Schiphol te laten uitbreiden naar Lelystad ging iedereen in Den Haag er vanuit dat tegen die tijde de luchtverkeersleiding was samengevoegd en hervormd en het luchtruim opnieuw was ingedeeld. Zaken die wat ons betreft net zo belangrijk zijn voor de start van Lelystad airport als de nieuwe verkeerstoren en landingsbaan. Je kunt niet vliegen zonder fatsoenlijke infrastructuur in de lucht. Nu wordt er noodgedwongen gebruik gemaakt van “sluiproutes” om het verkeer van Schiphol maar niet tot last te zijn.
Eerst herindelen, dan vliegen. Dat is altijd het uitgangspunt geweest en moet het wat ons betreft blijven. Dat is wat we van een betrouwbare overheid mogen verwachten. Hoewel er wel over wordt gesproken, krijgen wij geen garanties dat herindelen in een later stadium ons gaat helpen. Daarom kun je nu niet beginnen met vliegen.
Die betrouwbaarheid wordt nu als argument gebruikt om snel te openen. Dit omdat het asfalt er ligt en de toren gebouwd is. Maar de overheid heeft ook een verwachting geschept naar alle mensen onder de vluchtroutes. Die zijn minder zichtbaar, maar hebben net zoveel recht op betrouwbaarheid.
Lees meer over de tijden en routes op www.belevingsvlucht.nl
Heel goed , ” Eerst herindelen, dan vliegen. ” Of misschien nog beter –Eerst herindelen, dan EVENTUEEL vliegen–
Elk jaar dat Lelystad later open gaat kunnen er betere treinverbindingen komen. Veel van de vakantiereizen zouden heel goed met de trein kunnen. Twee weken Griekenland is zeker leuk, maar wat dacht je van 3 weken Veluwe. Let op: 100% Wild Garantie !
Vakantie dichter bij huis is beter voor de portemonnee, beter voor het milieu en beter voor het humeur van de kleuters op de achterbank.
sluit me weer volledig aan bij
“… geen garanties dat herindelen in een later stadium ons gaat helpen. Daarom kun je nu niet beginnen met vliegen.”
tenslotte ben ik van mening dat ondanks het feit dat de gemeente niet bij uitstek de instantie is die zich er mee moet bemoeien ik wél vind dat de gemeente Epe alles moet doen om in deze de wens van de bevolking te laten uitkomen.
Dus gemeenteraad Epe
BLIJF actief in deze !