Sport, jong geleerd oud gedaan

12 mei 2018 2 Door Jan Willem

Sport is goed voor je gezondheid. Dat weet iedereen. Regelmatig sporten houdt je langer gezond en fit, voorkomt obesitas, met alle gevolgen zoals diabetes van dien. Daarnaast verbindt sport mensen en gemeenschappen. Verenigingen zorgen voor sociale verbondenheid en controle en werken vereenzaming tegen. Of het nou een sport-, dans-, scouting-, of muziekvereniging is.

Gezond, nu en vooral later

Dat sport dus op meerdere vlakken gezond is weten we allemaal. Maar sporten, of een lidmaatschap bij een andere vereniging, is een persoonlijke keuze. Niet alleen of je gaat sporten, maar ook welke sport je doet. Er is niemand die deze keuze voor je kan of mag maken. Er is ook niemand die je mag verplichten of dwingen iets te doen, maar toch is er bij sport een taak voor de overheid.

Hockey

Bij sport geldt, jong geleerd oud gedaan. Ga je als kind sporten dan is de kans groot dat je dat op latere leeftijd ook blijft doen. Kinderen laten sporten is dus een investering in de toekomst. Want hoewel het laten sporten strikt gezien geen overheidstaak is, is volksgezondheid dat wel. Want bij latere ziekte en zelfs arbeidsongeschiktheid wordt er een beroep gedaan op gemeenschapsgeld. Zeker nu wij als lokale overheid verantwoordelijk zijn voor veel zorg op latere leeftijd is het goed om te investeren in een gezond later leven van onze jongste inwoners. Goed besturen is vooruitzien, dit is daar een geweldig voorbeeld van.

In Epe mag er geen enkel kind zijn wat niet de mogelijkheid heeft om te sporten of lis te zijn van een vereniging. Financiële middelen, maar ook lichamelijke beperkingen mogen sporten of lidmaatschap van een andere vereniging niet in de weg staan. Voor het kind wat niet wil sporten moet ook gelden dat andere verenigingen toegankelijk zijn. Want ook het maken van vrienden, bezig zijn in verenigingsverband en je gezamenlijk uiten met muziek, dans, vogels fokken of schaken is goed voor de ontwikkeling en voor een later gezond en gelukkig leven.

Sport, toch een taak van de overheid

Daarom is het een belangrijke taak van de overheid om te zorgen voor goed toegankelijk (sport-)verenigingen voor zoveel mogelijk inwoners, maar vooral voor de jeugd, omdat de toekomstige winst daar het grootst is.

Of dit nu met gerichte subsidies naar verenigingen, accomodaties of inwoners gaat is daarbij minder belangrijk.